Szkoła
W szkole wychowankowie objęci są pomocą psychologiczno- pedagogiczną:
- Pedagog prowadzi:
– zajęcia z zakresu indywidualnej i grupowej terapii (udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,trudności powstające na tle konfliktów rodzinnych,udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży),
–zajęcia przeciwdziałaniu agresji prowadzone we współpracy z psychologiem, terapeutą uzależnień, socjoteraspeutą, pielęgniarką szkolną,
– zajęcia aktywizujące do wyboru szkoły i zawodu , diagnoza predyspozycji pod kątem zainteresowań i umiejętności zawodowych,
–diagnozy pedagogiczne,
– działania propagujące zdrowy styl życia, profilaktyczne dotyczące uzależnień,
– udziela pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
- Psycholog prowadzi:
– zajęcia z zakresu : Treningi zastępowania agresji indywidualnie i grupowo,
–program profilaktyczny ,,Bez pięści” – zajęcia dotyczące identyfikacji i kontroli emocji,
– terapię zaburzeń lękowych i depresyjnych,
– zajęcia rozwijające komunikację interpersonalną, asertywność, myślenie twórcze,
–diagnoza predyspozycji osobowościowych pod kontem wyboru zawodu – realizowane we współpracy z pedagogiem szkolnym,
–zajęcia rozwijające poczucie wartości .
- Terapeuta uzależnień zajmuje się:
– profilaktyką i terapią uzależnień (rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb bio-psycho-społecznych uczniów),
-planowaniem indywidualnego i grupowego programu działań terapeutycznych, uwzględniających diagnozę oraz możliwości, potrzeby i zainteresowania ucznia,
– organizowaniem działań w zakresie terapii zajęciowej, w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej.
- Pedagog społeczny odpowiada za proces usamodzielnienia chłopców, pełni opiekę podczas wizyt lekarskich i hospitalizacji oraz badań w poradniach, sprawach sądowych, ma kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę, towarzyszy wychowankom w rozprawach sądowych.
- Zajęcia rewalidacyjne
Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w życiu. Oznacza przywrócenie możliwie pełnej i samodzielnej sprawności funkcjonowania w środowisku,kierunki oddziaływań rewalidacyjnych to:
- dynamizowanie rozwoju,
- kompensowanie czyli wyrównywanie przez zastępowanie,
- korygowanie zaburzonych funkcji, defektów i zniekształceń,
- optymalne usprawnianie, rozwijanie tych funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone.
- Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze z przedmiotów
Przeprowadzane w mniejszych grupach zajęcia, które gwarantują wyrównywanie braków, powtarzanie i utrwalanie wiadomości. Zajęcia takie organizowane są dla uczniów, mających opóźnienia w opanowaniu programów przedmiotów wynikających z podstawy programowej.
Szkoła oferuje dodatkowe przedmioty w siatce godzin:
- Kultura prawna – uczniowie poznają najważniejsze prawa i obowiązki obywatelskie oraz prawa i obowiązki ucznia, omawiają zagrożenia współczesnego świata, poznają nowe kultury na świecie, uczą się jak wypełniać wnioski o wydanie dowodu osobistego, paszportu, itp. Zajęcia obejmują również tematykę zajęć z kultury osobistej (wdrażanie uczniów do kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach społecznych, eliminowanie wulgarnego zachowania uczniów).
- Socjoterapia– zajęcia są ukierunkowane na zmniejszanie lub eliminowanie poziomu zaburzeń zachowania u młodzieży, jest formą pomocy adresowaną do młodzieży borykającej się z trudnościami życiowymi, problemami w zachowaniu, nadpobudliwością, zahamowaniem, agresją, niską samooceną, nieśmiałością. Umożliwiamy odreagowanie napięć emocjonalnych poprzez różnorodne formy aktywności, przy wykorzystaniu chusty animacyjnej, zajęcia relaksacyjne, wyciszające, pozwalające na uzyskanie odprężenia psychicznego.
- Doradztwo zawodowe– zajęcia mają na celu zdiagnozowanie słabych i mocnych stron młodego człowieka, pomoc w określeniu potencjału ucznia– czyli m.in. zainteresowań, umiejętności czy osobowości zawodowej i na ich podstawie wskazanie potencjalnej szkoły, zawodów, w których uczeń mógłby najpełniej rozwijać swoje możliwości.